Powtórzenie przed maturą z informatyki | Korepetycje do matury z informatyki - Maurycy Gast

Metoda 3P – planuj, planuj i jeszcze raz planuj

Jak się przygotować do egzaminu maturalnego, by nie tylko zdać, ale i osiągnąć dobry wynik? Przede wszystkim na egzamin musimy przyjść z wiedzą, a nie ze stresem. Dlatego nie można nauki odkładać na ostanie miesiące czy tygodnie przed egzaminem. Ważne jest systematyczne i dobrze zaplanowane uczenie się. Jak do tego podejść?

 

Zaplanuj dobrze zdaną maturę!

Skuteczny plan zakłada nie tylko cele, które należy zrealizować. Przewiduje też przeszkody, a także wskazuje sposoby ich unikania czy pokonywania. Dlatego przyszły maturzysta drogę do egzaminu maturalnego powinien rozpisać na kartce papieru, tak by zorientować się:

 

  • gdzie jest początek tej drogi,
  • co, go czeka na półmetku,
  • i jak bez stresu i w określonym czasie dojść do mety.

 

W planowaniu ważne jest natomiast:

 

  • systematyczność,
  • konsekwencja w działaniu,
  • dobre ocenienie własnych sił,
  • dobre rozplanowanie wszystkich zajęć w czasie.

 

Jeśli więc celem jest osiągnięcie jak najlepszych rezultatów z egzaminów, to wiedza z przedmiotów maturalnych musi być usystematyzowana i przyswojona na jak najwyższym poziomie. Niby proste i logiczne, ale wciąż wielu maturzystów jest przekonanych, że skoro matura jest egzaminem z ostatnich czterech czy pięciu lat nauki, to wystarczy na kilka miesięcy przed egzaminem powtórzyć materiał, by osiągnąć zadowalający efekt. I to zdecydowanie jest poważnym błędem. Jak dużym? O tym można się przekonać, sięgając po arkusze maturalne z lat poprzednich. Końcowy wynik pokaże, ile jest do nadrobienia i gdzie są słabe strony, czyli, nad czym trzeba pracować intensywniej albo nawet zaczynać od podstaw.

 

Nauka sprzed roku nie pójdzie w las!

Najlepszą metodą dobrego przygotowania się do egzaminu, jest właściwe zaplanowanie czasu. Pierwszym krokiem jest więc założenie sobie dzienniczka, z wyznaczonymi terminami nauki. W weekendy jest więcej wolnego czasu niż w tygodniu, to dobry moment, na powtórkę i sprawdzenie, co zostało w głowie z danego tygodnia i nad czym trzeba jeszcze popracować.

Dlaczego naukę warto zacząć wcześniej niż później? Ponieważ materiału do powtórki i ćwiczeń jest naprawdę sporo i tylko systematyczna praca, zapewni, że bez zarwanych nocy i rezygnowania z własnych przyjemności, można osiągnąć zaplanowane cele. Natomiast systematyczne powtarzanie zdobytej wiedzy czy regularne ćwiczenia są najlepszym sposobem, by nawet dawno powtarzane informacje zachowały się w pamięci. Ile potrzebujesz czasu, by opanować materiał?  By dobrze oszacować potrzeby czasowe, warto skorzystać z techniki wstecznego planowania, czyli od końca. Warto tu pamiętać też, by siły mierzyć na zamiary, a nie odwrotnie.  Można np. zaplanować jeden wieczór na powtórzenie całego materiału z informatyki, ale od razu wiadomo, że ten cel nie zostanie zrealizowany. Czas nie rozciąga się jak guma, choć szkoda. Należy pamiętać, że w klasie maturalnej nadal trzeba też się jeszcze uczyć i zdobywać stopnie, a oprócz tego każdy ma przecież jakieś swoje zainteresowania, które chce realizować. Dlatego lepiej rozłożyć naukę w dłuższym okresie czasu, niż w krótszym. Godzina nauki zapewni także dobre efekty i stworzy możliwość do innych zajęć, np. relaksacyjnych. Zarywanie nocy przed maturą zaowocuje jedynie sporym zmęczeniem organizmu i tylko częściowym utrwaleniem wiedzy.

 

Planowanie wsteczne – przydaje się przed maturą?

Planowanie wsteczne sprawia, że lepiej widać drogę do celu, wraz z wszystkimi przeciwnościami i przeszkodami.  Takie planowanie rozpoczyna się od wyznaczenia końcowego celu, a więc w tym przypadku zdania matury z dobrym wynikiem. Następnie trzeba określić, jaką wiedzę i z jakich przedmiotów należy przyswoić. Kolejny etap, to określenie słabych stron, a więc tego, co na egzaminie może sprawić trudność. Trzeba oddzielić wiadomości dobrze przyswojone, wymagające jedynie powtórki, od tych, które trzeba zrozumieć bądź się ich nauczyć.  W planie należy też uwzględnić konieczność pomocy innych osób, np. korepetycje z informatyki, matematyki, konsultacje z nauczycielami itd.

 

W planie ważny jest margines!

Długoterminowe planowanie zdecydowanie ma wiele zalet:

  • większa pewność, że wszystko zostanie zrealizowane w odpowiednim czasie,
  • wyeliminowanie stresu,
  • dobre przygotowanie się do egzaminów.

Ma jednak i pewne wady, m.in. brak przewidywalności wszystkich sytuacji i przeszkód. Dlatego w planowaniu ważne jest założenie pewnego marginesu czasu, tak, by mieć możliwość nadrobienia zaległości z powodu np. nieplanowanej choroby czy ważnego wyjazdu.

Może się też okazać, że jednak na konkretne ćwiczenia z informatyki, matematyki czy fizyki zaplanowana godzina czy dwie to zdecydowanie za mało. Wtedy również taki margines pozwala przeznaczyć większą ilość czasu na trudniejsze zagadnienia.

 

Eliminujemy „przeszkadzacze”!

Żaden, nawet najlepszy plan nie będzie miał szansy na powodzenie, bez pełnego zaangażowania się. Istotne jest więc, by się nie rozpraszać, np. odczytując wiadomości od znajomych, sprawdzając newsy w internecie itd. Dlatego na czas nauki najlepiej wyłączyć telefon, zamknąć komputer i zaplanować taką godzinę, by również nikt nie przeszkadzał w uczeniu się.

 

Co masz zrobić jutro, zrób dziś?

Niekoniecznie, ale zdecydowanie, co masz zrobić dziś, zrób też dziś. Nie wolno odkładać niczego na jutro. Pozbądź się myśli, że skoro do matury został rok, to masz ogrom czasu na przyswajanie wiedzy. Systematycznością wypracowujesz w sobie nawyk do regularnego działania. Jeśli raz odłożysz plany na bok, zrobisz to jeszcze raz i jeszcze raz, aż w końcu krótko przed maturą, pełen stresu i strachu będziesz na próżno próbował nadrobić cały materiał. Jeśli wiesz, że długie godziny przy biurku Cię zniechęcą, zaplanuj krótsze odcinki, choćby nawet 40 minutowe i podziel pracę na mniejsze kawałki.

 

Po pierwszym tygodniu zweryfikuj swój plan.

Podobnież tylko ten się nie myli, kto nic nie robi. Twój plan może więc opierać się również na błędnych założeniach, np. złe dostosowanie materiału do określonego czasu nauki. Dlatego po pierwszym tygodniu, zweryfikuj, czy Twój plan przebiega zgodnie z wytyczonymi celami. Jeśli za każdym razem przyswajasz mniejszą partię materiału, niż zaplanowałeś, bądź napotykasz problemy np. ze zrozumieniem poszczególnych działań, to musisz zastanowić się, czy podołasz do końca. Być może potrzebujesz zmienić taktykę nauki, dobrać np. inne godziny, wydłużyć czas pracy albo poszukać korepetytora? Wprowadzone na początku zmiany pozwolą Ci zrealizować plan do końca i odnieść sukces. Zostawienie tego sprawi, że mimo wytężonej pracy i systematycznej nauki i tak nie będziesz dostateczne przygotowany.



Dodaj komentarz